Tetamu
Provided by top career education web portal. |
01 April 2010
Dasar-Dasar Ekonomi
* Dasar Peningkatan Daya Pengeluaran Negara
* Dasar Pertanian Negara Ketiga(DPN3)
* Dasar Kependudukan Malaysia Ke Arah 70 Juta Penduduk
* Dasar Pengurangan Beban Perbelanjaan Awam
* Dasar Halacara Baru Dalam Pembangunan Kampung Dan Luar Bandar
* Dasar Penswastaan
* Dasar Pensyarikatan Malaysia
* Dasar Perindustrian Negara
* Dasar Pembangunan Nasional
* Dasar Pertanian Negara Ketiga(DPN3)
* Dasar Kependudukan Malaysia Ke Arah 70 Juta Penduduk
* Dasar Pengurangan Beban Perbelanjaan Awam
* Dasar Halacara Baru Dalam Pembangunan Kampung Dan Luar Bandar
* Dasar Penswastaan
* Dasar Pensyarikatan Malaysia
* Dasar Perindustrian Negara
* Dasar Pembangunan Nasional
Dasar luar Malaysia
* AFTA
* ANTARTIKA
* KENALI ASEAN
* KOMENWEL
* KONSEP KAWASAN AMAN, BEBAS DAN BERKECUALI(ZOPFAN)
* NAM
* OIC
* PBB
* PENGENALAN DASAR LUAR NEGARA
* RANCANGAN KERJASAMA TEKNIKAL MALAYSIA
* ANTARTIKA
* KENALI ASEAN
* KOMENWEL
* KONSEP KAWASAN AMAN, BEBAS DAN BERKECUALI(ZOPFAN)
* NAM
* OIC
* PBB
* PENGENALAN DASAR LUAR NEGARA
* RANCANGAN KERJASAMA TEKNIKAL MALAYSIA
sistem pendidikan
http://pmr.penerangan.gov.my
Penyata Razak 1956 dan Ordinan Pelajaran 1957 - Zaman Pengukuhan
* Pembentukan satu sistem pendidikan kebangsaan
* Pengakuan matlamat akhir Bahasa Malaysia menjadi bahasa pengantar utama
* Permulaan kurikulum yang berorientasikan alam sekeliling Malaysia
* Mewujudkan sistem peperiksaan yang sama bagi semua
Laporan Rahman Talib dan Akta Pelajaran 1961 - Zaman Kemaskini
* Penegasan kepada pendidikan asas 3M membaca, menulis dan mengira
* Penegasan kepada pendidikan kerohanian yang kukuh dan unsur-unsur disiplin yang diingini
* Penegasan kepada kurikulum ala Malaysia
* Pendidikan menengah atas melalui dua jurusan, akademik dan vokasional
* Peluang melanjutkan persekolahan dari 9 tahun ke 11 tahun
* Melicinkan tatacara pengurusan pelajaran meningkatkan mutu pelajaran keseluruhan
Ciri-ciri Laporan Kabinet 1979
* Penegasan kepada pendidikan asas 3M membaca, menulis dan mengira
* Penegasan kepada pendidikan kerohanian yang kukuh dan unsur-unsur disiplin yang diingini
* Penegasan kepada kurikulum ala Malaysia
* Pendidikan menengah atas melalui dua jurusan, akademik dan vokasional
* Peluang melanjutkan persekolahan dari 9 tahun ke 11 tahun
* Melicinkan tatacara pengurusan pelajaran meningkatkan mutu pelajaran keseluruhan
Rang Undang Undang Pendidikan 1995
Sistem pendidikan kebangsaan dicorakkan untuk menghasilkan pendidikan bertaraf dunia dari segi kualiti untuk mencapai aspirasi negara.
* Falsafah Pendidikan Negara dijadikan landasan kepada dasar pendidikan kebangsaan
* Tempoh pendidikan rendah adalah antara 5-7 tahun
* Pendidikan prasekolah sebagai sebahagian daripada sistem pendidikan kebangsaan
* Pendidikan teknik & politeknik dipertingkatkan
* Peruntukan diadakan bagi mengawal selia pendidikan swasta
Sistem Pendidikan Kebangsaan di peringkat sekolah di bawah Kategori Institusi Pendidikan Kerajaan terdiri daripada:-
(a) Pendidikan Prasekolah
* Program pendidikan bagi murid yang berumur dari empat hingga enam tahun;
(b) Pendidikan Rendah
* Kursus pengajian pada peringkat rendah yang direncanakan bagi tempoh enam tahun tetapi yang boleh tamat diikuti dalam tempoh antara lima hinggah tujuh tahun;
* Ia terdiri daripada Sekolah Kebangsaan atau Sekolah Jenis Kebangsaan;
(c) Pendidikan Menengah
* Pendidikan yang terdiri daripada pendidikan Menengah Rendah dan Menengah Atas;
* Pendidikan Menengah yang diadakan terdiri daripada
o Sekolah Akademik
o Sekolah Teknik dan Vokasional
o Sekolah Kebangsaan Agama
(d) Pendidikan Lepas Menengah
* Pendidikan yang disediakan untuk seseorang yang sudah tamat mengikuti pendidikan menengah rendah dan menengah atas, tetapi tidak termasuk pendidikan tinggi.
* Persekolahan di bawah Kategori Institusi Pendidikan Bantuan Kerajaan pula adalah bagi Sekolah Berasrama Penuh yang ditanggungjawabkan kepada Unit Sekolah Berasrama Penuh Bahagian Sekolah.
* Institusi pendidikan lain di peringkat persekolahan yang ditubuhkan adalah :-
o Sekolah Pendidikan Khas yang ditanggungjawabkan kepada Jabatan Pendidikan Khas.
o Sekolah Sukan yang ditanggungjawabkan kepada Bahagian Sukan.
Falsafah Pendidikan Negara
Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.
Penyata Razak 1956 dan Ordinan Pelajaran 1957 - Zaman Pengukuhan
* Pembentukan satu sistem pendidikan kebangsaan
* Pengakuan matlamat akhir Bahasa Malaysia menjadi bahasa pengantar utama
* Permulaan kurikulum yang berorientasikan alam sekeliling Malaysia
* Mewujudkan sistem peperiksaan yang sama bagi semua
Laporan Rahman Talib dan Akta Pelajaran 1961 - Zaman Kemaskini
* Penegasan kepada pendidikan asas 3M membaca, menulis dan mengira
* Penegasan kepada pendidikan kerohanian yang kukuh dan unsur-unsur disiplin yang diingini
* Penegasan kepada kurikulum ala Malaysia
* Pendidikan menengah atas melalui dua jurusan, akademik dan vokasional
* Peluang melanjutkan persekolahan dari 9 tahun ke 11 tahun
* Melicinkan tatacara pengurusan pelajaran meningkatkan mutu pelajaran keseluruhan
Ciri-ciri Laporan Kabinet 1979
* Penegasan kepada pendidikan asas 3M membaca, menulis dan mengira
* Penegasan kepada pendidikan kerohanian yang kukuh dan unsur-unsur disiplin yang diingini
* Penegasan kepada kurikulum ala Malaysia
* Pendidikan menengah atas melalui dua jurusan, akademik dan vokasional
* Peluang melanjutkan persekolahan dari 9 tahun ke 11 tahun
* Melicinkan tatacara pengurusan pelajaran meningkatkan mutu pelajaran keseluruhan
Rang Undang Undang Pendidikan 1995
Sistem pendidikan kebangsaan dicorakkan untuk menghasilkan pendidikan bertaraf dunia dari segi kualiti untuk mencapai aspirasi negara.
* Falsafah Pendidikan Negara dijadikan landasan kepada dasar pendidikan kebangsaan
* Tempoh pendidikan rendah adalah antara 5-7 tahun
* Pendidikan prasekolah sebagai sebahagian daripada sistem pendidikan kebangsaan
* Pendidikan teknik & politeknik dipertingkatkan
* Peruntukan diadakan bagi mengawal selia pendidikan swasta
Sistem Pendidikan Kebangsaan di peringkat sekolah di bawah Kategori Institusi Pendidikan Kerajaan terdiri daripada:-
(a) Pendidikan Prasekolah
* Program pendidikan bagi murid yang berumur dari empat hingga enam tahun;
(b) Pendidikan Rendah
* Kursus pengajian pada peringkat rendah yang direncanakan bagi tempoh enam tahun tetapi yang boleh tamat diikuti dalam tempoh antara lima hinggah tujuh tahun;
* Ia terdiri daripada Sekolah Kebangsaan atau Sekolah Jenis Kebangsaan;
(c) Pendidikan Menengah
* Pendidikan yang terdiri daripada pendidikan Menengah Rendah dan Menengah Atas;
* Pendidikan Menengah yang diadakan terdiri daripada
o Sekolah Akademik
o Sekolah Teknik dan Vokasional
o Sekolah Kebangsaan Agama
(d) Pendidikan Lepas Menengah
* Pendidikan yang disediakan untuk seseorang yang sudah tamat mengikuti pendidikan menengah rendah dan menengah atas, tetapi tidak termasuk pendidikan tinggi.
* Persekolahan di bawah Kategori Institusi Pendidikan Bantuan Kerajaan pula adalah bagi Sekolah Berasrama Penuh yang ditanggungjawabkan kepada Unit Sekolah Berasrama Penuh Bahagian Sekolah.
* Institusi pendidikan lain di peringkat persekolahan yang ditubuhkan adalah :-
o Sekolah Pendidikan Khas yang ditanggungjawabkan kepada Jabatan Pendidikan Khas.
o Sekolah Sukan yang ditanggungjawabkan kepada Bahagian Sukan.
Falsafah Pendidikan Negara
Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.
31 March 2010
Peperiksaan Memasuki Perkhidmatan Awam Gred 41
No. Kad Pengenalan : 70111806****
Nama Penuh : EDZWADY SHAM BIN ELIAS
Peperiksaan : PEPERIKSAAN PERKHIDMATAN AWAM GRED 41
Kod Peperiksaan : 14KHAS
14SAHS
14INTE
No. Angka Giliran : 0814***
Tempat Peperiksaan : DEWAN SRI NAGASARI,
THE LEGEND RESORT
LOT 1290 MUKIM SUNGAI KARANG
CHERATING, 26080 KUANTAN
PAHANG
Jawatan : 1609 - PEGAWAI TADBIR DAN DIPLOMATIK GRED M41
PANDUAN PEPERIKSAAN MEMASUKI PERKHIDMATAN AWAM GRED 41
Peperiksaan ini mengandungi 2 bahagian iaitu Bahagian 1 dan Bahagian 2.
BAHAGIAN 1 terbahagi kepada 5 seksyen iaitu:
Seksyen A - Pengetahuan Am mengenai Malaysia dan Alam Sekeliling
Seksyen ini mengukur daya kesedaran calon terhadap perkara yang berlaku di dunia pada amnya dan Malaysia khasnya. Ia merangkumi pengurusan sumber manusia dan organisasi, perancangan dan pentadbiran sosial/infrastruktur, pentadbiran dan pembangunan wilayah/tanah/daerah/tempatan, pengurusan sumber ekonomi/kewangan, hubungan antarabangsa dan hal ehwal luar negeri, pengurusan teknologi maklumat & komunikasi, keselamatan dan pertahanan negara serta lain-lain perkembangan. Tujuan seksyen ini untuk menguji daya kesedaran calon terhadap perkara yang berlaku di dunia pada amnya dan Malaysia khasnya.
Masa :40 minit
Jumlah soalan :50
Seksyen B - Daya menyelesaikan Masalah
Seksyen ini mengukur Kecekapan calon untuk menyelesaikan masalah menggunakan tiga elemen berikut:-
i. Kemahiran Logik
Elemen ini mengukur kemahiran berfikir serta kemahiran pengaplikasian dalam menyelesaikan masalah yang dikemukakan.
ii.
Kemahiran Menginterpretasi Data
Elemen ini mengukur kecekapan calon untuk menganalisis data untuk menyelesaikan masalah yang dikemukakan.
iii.
Konsep Matematik
Konsep matematik yang diukur merangkumi algebra dan geometri. Asas matematik tersebut tidak melebihi sukatan dalam Kertas Matematik tingkatan 5 (Sijil Pelajaran Malaysia).
Masa : 45 minit
Jumlah Soalan : 40
Seksyen C - Kefahaman Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris
Seksyen ini mengukur kefahaman dan pengertian berasaskan 4 petikan karangan yang dikemukakan iaitu 2 dalam Bahasa Melayu dan 2 dalam Bahasa Inggeris. Setiap petikan diikuti dengan 5 soalan.
Masa : 45 minit
Jumlah Soalan : 40
Seksyen D - Esei Bahasa Melayu
Seksyen ini mengukur daya kreativiti dan kebolehan calon dalam penguasaan Bahasa Melayu. Penilaian esei adalah berdasarkan pendapat calon yang disusun dengan jelas, teratur dan munasabah.
Masa : 1 jam
Soalan : 3 jawab 1
Panjang Esei : 300 hingga 500 patah perkataan
Seksyen E - Esei Bahasa Inggeris
Seksyen ini mengukur daya kreativiti dan kebolehan calon dalam penguasaan Bahasa Inggeris. Pemilihan esei adalah berdasarkan pendapat calon yang disusun dengan jelas, teratur dan munasabah.
Masa : 1 jam
Soalan : 3 jawab 1
Panjang Esei : 200 hingga 300 patah perkataan
Bahagian 2 mengandungi 2 seksyen iaitu:
Seksyen A - Sahsiah Diri
Seksyen ini untuk mengenal pasti profil sahsiah calon. Calon dikehendaki menjawab kesemua soalan dan perlu menjawab dengan jujur tentang diri sendiri.
Masa : 40 minit
Soalan : 200
Seksyen B - Minat
Seksyen ini mengenal pasti kecenderungan calon dari segi bidang kerjaya yang diminati. Calon dikehendaki menjawab kesemua soalan.
Masa : 20 minit
Soalan : 227
Insyaalah akan diusahakan.doa ibubapa, keluarga, teman2 dan diri sendiri sebagai kekuatan untuk mendapat kejayaan..
Nama Penuh : EDZWADY SHAM BIN ELIAS
Peperiksaan : PEPERIKSAAN PERKHIDMATAN AWAM GRED 41
Kod Peperiksaan : 14KHAS
14SAHS
14INTE
No. Angka Giliran : 0814***
Tempat Peperiksaan : DEWAN SRI NAGASARI,
THE LEGEND RESORT
LOT 1290 MUKIM SUNGAI KARANG
CHERATING, 26080 KUANTAN
PAHANG
Jawatan : 1609 - PEGAWAI TADBIR DAN DIPLOMATIK GRED M41
PANDUAN PEPERIKSAAN MEMASUKI PERKHIDMATAN AWAM GRED 41
Peperiksaan ini mengandungi 2 bahagian iaitu Bahagian 1 dan Bahagian 2.
BAHAGIAN 1 terbahagi kepada 5 seksyen iaitu:
Seksyen A - Pengetahuan Am mengenai Malaysia dan Alam Sekeliling
Seksyen ini mengukur daya kesedaran calon terhadap perkara yang berlaku di dunia pada amnya dan Malaysia khasnya. Ia merangkumi pengurusan sumber manusia dan organisasi, perancangan dan pentadbiran sosial/infrastruktur, pentadbiran dan pembangunan wilayah/tanah/daerah/tempatan, pengurusan sumber ekonomi/kewangan, hubungan antarabangsa dan hal ehwal luar negeri, pengurusan teknologi maklumat & komunikasi, keselamatan dan pertahanan negara serta lain-lain perkembangan. Tujuan seksyen ini untuk menguji daya kesedaran calon terhadap perkara yang berlaku di dunia pada amnya dan Malaysia khasnya.
Masa :40 minit
Jumlah soalan :50
Seksyen B - Daya menyelesaikan Masalah
Seksyen ini mengukur Kecekapan calon untuk menyelesaikan masalah menggunakan tiga elemen berikut:-
i. Kemahiran Logik
Elemen ini mengukur kemahiran berfikir serta kemahiran pengaplikasian dalam menyelesaikan masalah yang dikemukakan.
ii.
Kemahiran Menginterpretasi Data
Elemen ini mengukur kecekapan calon untuk menganalisis data untuk menyelesaikan masalah yang dikemukakan.
iii.
Konsep Matematik
Konsep matematik yang diukur merangkumi algebra dan geometri. Asas matematik tersebut tidak melebihi sukatan dalam Kertas Matematik tingkatan 5 (Sijil Pelajaran Malaysia).
Masa : 45 minit
Jumlah Soalan : 40
Seksyen C - Kefahaman Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris
Seksyen ini mengukur kefahaman dan pengertian berasaskan 4 petikan karangan yang dikemukakan iaitu 2 dalam Bahasa Melayu dan 2 dalam Bahasa Inggeris. Setiap petikan diikuti dengan 5 soalan.
Masa : 45 minit
Jumlah Soalan : 40
Seksyen D - Esei Bahasa Melayu
Seksyen ini mengukur daya kreativiti dan kebolehan calon dalam penguasaan Bahasa Melayu. Penilaian esei adalah berdasarkan pendapat calon yang disusun dengan jelas, teratur dan munasabah.
Masa : 1 jam
Soalan : 3 jawab 1
Panjang Esei : 300 hingga 500 patah perkataan
Seksyen E - Esei Bahasa Inggeris
Seksyen ini mengukur daya kreativiti dan kebolehan calon dalam penguasaan Bahasa Inggeris. Pemilihan esei adalah berdasarkan pendapat calon yang disusun dengan jelas, teratur dan munasabah.
Masa : 1 jam
Soalan : 3 jawab 1
Panjang Esei : 200 hingga 300 patah perkataan
Bahagian 2 mengandungi 2 seksyen iaitu:
Seksyen A - Sahsiah Diri
Seksyen ini untuk mengenal pasti profil sahsiah calon. Calon dikehendaki menjawab kesemua soalan dan perlu menjawab dengan jujur tentang diri sendiri.
Masa : 40 minit
Soalan : 200
Seksyen B - Minat
Seksyen ini mengenal pasti kecenderungan calon dari segi bidang kerjaya yang diminati. Calon dikehendaki menjawab kesemua soalan.
Masa : 20 minit
Soalan : 227
Insyaalah akan diusahakan.doa ibubapa, keluarga, teman2 dan diri sendiri sebagai kekuatan untuk mendapat kejayaan..
28 March 2010
Subscribe to:
Posts (Atom)